Bjarne Rasmussen, Skanderborg Skakklub kåret som Årets Leder af Skanderborg Kommune

Efter indstilling fra Skanderborg Skakklub blev Bjarne Rasmussen kåret som Årets Leder ved en prisuddeling i Skanderborg Kommune. Det er ikke første gang, at et medlem af Skanderborg Skakklub får en pris i kommunen. I 2019 blev Jonas Bjerre kåret som årets idrætsudøver.

Skanderborg Skakklub havde indstillet Bjarne Rasmussen på følgende baggrund:

Enhver velfungerende klub eller forening har et fundament af dygtige ildsjæle. Det er som regel elitespillerne, der scorer alle overskrifterne, men intet ville kunne lade sig gøre, hvis ikke det var for underskovens mere anonyme ildsjæle. Det er helt som i et velfungerende rockband, hvor sangeren eller guitaristen tager det meste af applausen, men hvor det er bas og trommer, der sørger for, at det hele svinger.

Skanderborg Skakklub har gennem sine første 100 år været velsignet med en række gode, frivillige arbejdskræfter, men selv blandt alle de gode folk, er der dog, én, der suverænt overstråler alle andre: Bjarne Berring Rasmussen!

Bjarne er vores taktfaste, skaklige trommeslager og har gennem de seneste 50 år(!) været helt uvurderligt aktiv, både i selve Skanderborg Skakklub og til skoleskakken rundt om i kommunen og sågar i hele Østjylland.

Det vil være alt for omfattende at skulle give Bjarnes bedrifter fuld dækning, men bl.a. skal nævnes:

• ❖  Mangeårigt medlem af bestyrelsen, heraf formand fra 1985-1993.
  • ❖  Ansvarlig for skoleskak i Skanderborg Kommune og har undervist utallige elever i mere end40 år og gør det stadigt hver mandag.
  • ❖  Hvis forældrene ikke kunne nå at bringe eller hente børnene pga. arbejdet eller andet, så var det Bjarne som hentede dem og kørte dem hjem igen. Igennem flere år har Bjarne desuden stået for sommerskak for skolebørn i Skanderborg Kulturhus, og taget med dem på Skaklejr hvert år.

page2image1210282496

24.02.2023

• ❖  Skanderborg Skakklub er den eneste klub i landet, der har udklækket hele tre stormestre (GM’er, verdensskakforundets højeste titel) af egen avl. Igen har Bjarne et par fingre med i fundamentet.
  • ❖  Bjarne underviser unge og nybegyndere hver tirsdag, 1 time før selve klubben åbner. Undervisningen fungerer som et godt mellemled mellem skoleskakken og den ”rigtige” klub.
  • ❖  Bjarne har redigeret og selv skrevet, trykt, samlet og udsendt klubbens medlemsblad (”Løberen”) i 15 år indtil det gik på nettet.
  • ❖  Bjarne har været og fungerer stadig som holdleder i klubben.
  • ❖  Bjarne er uddannet skakdommer og har i over 40 år fungeret som sådan både vore egne turneringer og andre klubbers. Der står stor respekt om hans altid upartiske dommergerning, om det så er skoleturneriger eller internationale stormesterturneringer.
  • ❖  På klubaftenerne er det Bjarne, der har købt ind, kaffe, slik, smurt ostemadder og brygget kaffen samt stillet skakspillene frem og printet aftens kampprogram, så alt er klart, når medlemmerne dukker op. Han er også den sidste der forlader klublokalet, efter at han har ryddet op, sat til side, tømt opvaskemaskinen, så alt står ryddet til næste dags brugere.Trods sine efterhånden 75 år kan Bjarne stadig bedst beskrives som en hyperaktiv, myreflittig, ansvarlig, respekteret, imødekommende og inkluderende personlighed, der stadig bruger ca. 20 timer om ugen på skak.Man siger, at ”En, der kan, er mere værd end ti, der vil”. I Bjarne er skakklubben så heldig at have et trumf-es, der både kan og vil. En helt unik person, som vi andre er kisteglade over at have hos os. Vi opdager nok først hvor meget, han overkommer, når han en skønne dag ikke længere er blandt os, men det skal helst tage mange år endnu.Det er derfor, vi støtter, at Bjarne Bering Rasmussen i højeste grad fortjener en anerkendelse ved at blive udnævnt som året leder, ikke alene for sin indsats fra 2020 – 2022, og så især et år hvor Skanderborg Skakklubs fejrer sit flotte 100 års-jubilæum.