Hinnerup Skakklub har givet op

6. hovedkreds er blevet en klub mindre. Hinnerup Skakklub har kastet håndklædet i ringen efter et år, hvor halvdelen af medlemmerne forsvandt. Tilbage var 10 medlemmer, som ikke mente, at det gav mening at fortsætte. Det blev til 41 år i Dansk Skak union.

I efteråret 1974 samledes 10 skakinteresserede i Trævarefabrikkens lokale for at få et spil skak. Der blev spillet med egne brikker og med savsmuld på ærmerne (spillet foregik i et sløjdlokale.) Men det var starten på Hinnerup Skakklub. Stiftende vedtægter blev vedtaget den 17. september 1974. De 10 spillere var: Age Jensen, Alfred Jensen, Jørgen Aagaard, Henry Lægs, Lars Kappel, Thorvald Sørensen, Anders Børresen, Preben Bonde, Ib Hertzum og Anton Koudal.

I 1976 blev klubben tilført en halv snes nye spillere fra den nedlagte Mundelstrup Skakklub og flyttede til nye lokaler på Haldum Hinnerup Skolen. Samme år meldte klubben sig ind i Dansk Skak Union.

I 1977 talte medlemslisten 42 medlemmer. Samme år startede Jørgen Overgaard det ungdomsarbejde som senere blev til Hinnerup Skoleskak. I 1979 stod klubben som arrangør af det åbne danske mesterskab i juniorskak – med deltagelse af 136 unge fra 15 lande. I 1993 stod klubben igen som arrangør af det åbne danske juniormesterskab – med deltagelse af 40 spillere fra 9 lande. Denne gang spillede hovedfeltet i det nyåbnede Kulturhus. Samme sted dannede også rammerne, da klubben i 1995 var arrangør af landskampen mod Sverige, som Danmark vandt 10-6

Klubbens sidste store arrangement var i år 2000 hvor den afholdt Danmarksmesterskabet for hold i regi af Dansk Skole Skak. Siden da er interessen for skakspillet på landsplan været stødt faldende. En udvikling klubben også har mærket.