Sejr til Rasmus Skytte og æresmedlemsskab til Bjarne Johansen

Åbyhøj Skakklub fylder 50 år i denne sæson og har bl.a. fejret det med en jubilæumsmiddag for medlemmerne og den 24. oktober en simultan med IM Rasmus Skytte. Rasmus vandt 14½-½ da kun Lars Fast Hansen fik remis.

Rasmus spillede selv i Åbyhøj Skakklub i 1988 – 1993, og det var lidt af en deja-vu-oplevelse for ham at besøge klubben igen. Det var de samme medlemmer, som da han forlod klubben…Det er positivt at folk bliver i en skakklub, men der må også nye til, og her har det i høj grad haltet for klubben. Den er dog inde i en positiv udvikling med nye medlemmer og en klubturnering med flere deltagere end de seneste 10 år.

Krumtappen gennem det meste af klubbens levetid har været Bjarne Johansen, og han blev derfor udnævnt til æresmedlem den 24. oktober. Bjarne har været medlem af klubben i 48 år og mange år som formand. I alle årene har Bjarne haft et særlig tag i børnene, som han er et naturligt samlingspunkt for. En egenskab som også Århus Skoleskak har nydt godt af. Bl.a. som leder på Sahl skaklejren, hvor også Bente Johansen har været med. Det er ikke tit vi ser ægtefæller til skakledere engagere sig, men Bente er undtagelsen. Bjarne har såmænd også givet en hånd med til DSU skakken i Århus som kantine mand ved de store turneringer.

I midten af firserne var Åbyhøj Skakklub lukningstruet. Mange spillere var sivet til andre klubber, og på en normal klubaften kom der blot en håndfuld spillere – her i blandt Bjarne. Hans indsats på Åby Skole skabte dog nyt liv i klubben, som kom over sin krise. Selvom mange børn ofte kun er “til låns” i en tid, sætter de deres præg i en skakklub, og presser den til at oppe sig – det er kun sundt!

Bjarnes helbred ikke er så godt mere, men han kører stadig skoleskak på Åby Skole hver tirsdag eftermiddag. Desværre er Åby den sidste skole i Århus, hvor der spilles skoleskak på denne måde – noget som for mange voksne spillere tidligere har været en trædesten ind i DSU klubber.

I 2014 modtog Bjarne DSU’s hæderstegn for sin indsats.