Tæt på GM – norm

Med 6,5 point af 9 var Filip Boe Olsen, Skanderborg Skakklub blot et halvt point fra en GM – norm i Chess House GM turnering, der blev afviklet 29. november til 5. december. Hvad det ikke blev til i norm, blev det til gengæld i ratinggevinst, hvor Filip spillede sig til 2,5 point over forventet score.

Tyske Spartak Grigorian lavede en formidabel afslutning med 6 af 6 og vandt turneringen med 7,5 foran Jesper Thybo på 7 point. Filip Boe snuppede 3. pladsen foran klubkammeraten Jonas Bjerre, der har fået et lidt anderledes skaksabbatår på grund af coronaen. Jonas scorede lige som Filip 6,5 point uden nederlag.

Længere nede i tabellen sluttede Lena Georgescu fra Aarhus Skakklub / Skolerne og Jens Ramsdal, Sk. 1968 begge på 2 point.

Kun 12 ud af 45 partier sluttede remis – sikkert p.g.a. Sofia.reglerne, der forhindrer remistilbud før træk 30, men også fordi Chess House havde fået samlet en ungt og sultent skakfelt i en tid, hvor det ikke er nemt at finde skakturneringer.